23 stycznia 2013

Książka: "Szkolenie psa. Jak wychować idealnego pupila." - Anna Biziorek

Cena detaliczna - 29,95zł ( w sklepach internetowych znajdziecie ją w niższych cenach). Książka - wyd. SBM; rok wyd. 2012




Długo zastanawiałam się, jak powinna wyglądać "recenzja" tej książki. Co powinnam o niej napisać, tak aby wiadomości były dla Was wystarczające, co powinnam zamieścić?  Postawiłam na łatwiznę, jednocześnie pokazując więcej. 

Kilka słów pierwszych...
Bogato ilustrowany poradnik,  który pomaga nam odpowiednio wychować naszego pupila. Począwszy od  wyboru odpowiedniego psa, pierwszych dni i nocy, socjalizacji, po naukę posłuszeństwa, obowiązkowych ćwiczeń, sztuczek oraz dodatkowych informacji, które ułatwią nam zrozumienie i odróżnienie pewnych aspektów psiego życia, metod szkolenia/nauki psów, a także pomoc w odpowiednim doborze specjalisty dla naszego pupila.



Aby ułatwić sobie zadanie, a Wam przybliżyć zawartość tematyki w książce, postanowiłam załączyć dodatek, w postaci spisu treści.  :)

Dzięki temu, w jakiś sposób, zobaczycie, czego możecie się spodziewać po książce.
WSTĘP:
Autorka na początku przybliża nam aspekt patrzenia na psa, kim musi dla nas być, czym jest wychowanie i jak sprawić by stało się w pełni pozytywne.

ROZDZIAŁ I:
Zanim jednak zabierzemy się za wychowanie i naukę naszego czworonożnego, powinniśmy zapoznać się z podstawowymi zasadami, teoriami i zrozumieniem naszego pupila. Co ważniejsze, musimy mieć świadomość odpowiedzialności, wymagań i obowiązków z nim związanych. Dlatego też obowiązkiem jest dostarczenie psu wszelkich kontaktów z rówieśnikami , pełen rozwój fizyczny i psychiczny. Anna Biziorek doskonale wytłumaczyła, przedstawiła wiele przykładów oraz zamieściła uwagi, o których należy pamiętać.

ROZDZIAŁ II:
W kolejny rozdziale dowiadujemy się o prawidłowym wychowaniu szczeniaka, o odpowiedniej formie zabawy, zapobieganiu gryzieniu rąk oraz wytłumaczone zostały funkcje poszczególnych zabawek. Świetnym dodatkiem książki jest zamieszczona tabela socjalizacyjna oraz metoda na sprawdzenie gustu swojego psa - umożliwiająca odpowiednio unormowane nagradzanie naszego psa (czym mocniejszy bodziec rozpraszający, tym bardziej motywacyjna nagroda), co pomaga nam z kolei ułożyć naszą osobistą Toplistę. W książce zamieszczone są naprawdę dobre i pomysłowe rady i pomysły.

ROZDZIAŁ III:
Natomiast, ostatni rozdział, oświeca nas w metodzie klikerowej - czym jest kliker, jak się go używa i jego substytuty. Zaczynamy w nim rozumieć szkolenie psa - zasady postępów w szkoleniu, zasady podczas nauki oraz jak pies się uczy, a także rozwiązywane problemów szkoleniowych. Każdy z tych tematów jest opisany dość krótko, ale zwięźle i prosto. Dodatkiem są ramki w postaci zasad, uwag, "pamiętaj" oraz doskonałych pomysłów i rad.

ĆWICZENIA:
Jak widzicie ze spisu treści, w tym etapie dowiemy się, jak nauczyć 13stu obowiązkowych i jakże przydatnych umiejętności. Niektóre opisane mniej, inne więcej podzielone na etapy, tak aby ułatwić zadanie psu, a także nam. W razie problemów możemy liczyć na to, że autorka zamieściła wyjaśnienie i sposób, jak jemu zaradzić. Pamiętajmy, że to w naszym postępowaniu jest błąd i to my musimy pomyśleć i dojść do wniosku co zrobiliśmy źle. 

SZTUCZKI:
Pięć podstawowych i bardzo łatwych sztuczek, który możemy nauczyć naszego pupila. W łatwy i szybki sposób zostało wyjaśnione w jaki sposób dojść do "sztuczkowego celu", a także zostały przytoczone przykładowe korzyści dla psa i człowieka z stymulacji umysłowej.

SZKOLENIE:
Tutaj, poznamy wszystkie metody tresury psów oraz nauki. Dowiemy się jaka jest różnica między pozytywnym, a tradycyjnym sposobem szkolenia. Poruszona została tematyka przywództwa, dominacji, osobnika "alfa"(wyjaśnione zostało słowo "alfa" i skąd się wzięło), a także spostrzeżenia i fakty na temat wilków i ich obserwacja.

Ogółem...
Anna Biziorek jest zwolennikiem metody klikerowej. Kupując tę książkę możecie być pewni, że zamieszczone w niej informacje są całkowicie pozytywne i nie zawierają jakichkolwiek złych poczynań w stosunku do psów. Moje spostrzeżenie na temat tego poradnika są w pełni pozytywne, jestem zadowolona, że zostałam posiadaczką tej książki i szczerze polecam każdemu opiekunowi psa. Oczywiście było dużo, rzeczy, które już dobrze znam, w końcu to nie pierwsza moja książka, ale dowiedziałam się też nowych. Pomogło mi wiele pomysłów i rad, które są w niej mieszczone - chociażby, tabela socjalizacyjna i Toplista smaczków.



Nie wiem, czy taka forma przedstawienia książki jest dobra, myślę, że wiele bym tu zmieniała, ale niech tak zostanie. Na pewno opinia o kolejnej książce będzie w innej formie. Jeślli macie jakiekolwiek pytania, to śmiało.

Jeśli, już tak książkowo - Jakie ksiązki są Waszym zdaniem godne przeczytania? Polecicie mi jakieś?

Pozdrawiamy

9 komentarzy:

  1. Szczerze mówiąc juz mam dosyć takich książek mówiących o samych podstawach, teraz poluję na książki Kynologia.Wiedza o Psie (119 zł) i Zachowania agresywne u psów (83 zł ). W domu mam kilkanaście takich pozycji jak wymieniłaś i szukam teraz czegoś bardziej zaawansowanego :)
    Plusem jest to ,że napisała tę ksiązkę Polka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu się z tobą zgodzę. Tematy się wciąż powtarzają, tyle tylko, że ktoś zamieści coś, czego nie było w poprzednich książkach. Aktualnie czytam "Pies dobrze wychowany".

      Usuń
  2. Fajna recenzja, miło się czyta aczkolwiek tematy się powtarzają.
    Na gwiazdkę dostałam fajną książkę o psach, jest tam sporo opisanych ras a książka tania - na internecie zaczyna się od ok. 11zł. Lubię również czytać książki Johna Katza. :)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam napisać tytuł tej pierwszej książki o psach.
      Psy - Jon Stroud

      Usuń
  3. Ciekawa recenzja :) Z opisu, książka wydaje się być świetna :) Niestety, nie mogę już nic kupować, bo cała moja biblioteczka to sklep z książkami o psach xD
    W sumie nie wiem, czy mam taką, bym była jakoś specjalnie zachwycona i by ją polecać. W sumie podoba mi się najbardziej chyba takie kompendium wiedzy o psach- żółte z goldenem na okładce :D Wielkie jak biblia i na wiele fajnie podzielonych informacji :D
    http://wachlarzemocji.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Kurcze chyba się skuszę,chociaż mam jeszcze jedną książkę do przeczytania + lekturę szkolną (KRZYŻACY! o.O)...
    Albo wiem co - zostawię sobie tę książkę na wakacje :)
    Dzięki za recenzję ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Widzialam ją w ksiegarni ale w koncu zdecydowalam sie na lekture o rasach psów, ale jak widze nie byla to chyba dobra decyzja :/ Zniechecił mnie duzy rozdzial o szczeniakach, ktory nie jest mi potrzebny bo zulka jest dorosla

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że rozdział (tym bardziej duży) o szczeniakach jest potrzebny każdemu człowiekowi, bez znaczenia czy jego pies jest stary, czy też młody. Dzieł jest bardzo pomocniczy, pomysłowy, mądry i ważny - jest w nim wiele pomysłów, rad i sposobów o których wcześniej nie wiedziałam, a co najlepsze można je wprowadzić w życie nawet starszego psiaka! :)

      Usuń
  6. Jeszcze nie miałem okazji czytać tej książki, po spisie treści widzę, że może być interesująca dla właścicieli psów, którzy nie mają doświadczenia szkoleniowego.

    OdpowiedzUsuń